أفضل المطاعم في شرم الشيخ
مدونه
رحلات شرم الشيخ للأطفال
يناير 6, 2019
مطار شرم الشيخ الدولي
يناير 7, 2019
أفضل عروض شهر العسل

من الأسباب القوية اللي بتخليك تحب أو تنفر من مدينة سياحية هو أكلها، ومدينة شرم الشيخ واحدة من أجمل المدن السياحية والعالمية التابعة لمحافظة جنوب سيناء، ومعروف عن أهل البدو أكلهم اللذيذ اللي غالبًا بيعتمد على المشويات واستخدام الفحم، وعلى الرغم من ان البدو حياتهم تبدو بسيطة لكن مدينة شرم الشيخ لما تزورها هتحسن فعلًا انك في مزيج حضاري مصري أوروبي من خلال معالمها السياحية الموجودة فيها، ومزاراتها مش بس مجرد مكان سياحي بتقضي فيه وقت لطيف، لأ ده مكان جاهز من جميع المرافق الخدمية اللي هتحتاجها خلال زياراتك، يعني هتلاقي المولات التجارية والمطاعم الراقية والتراثية اللي بتوفر لك الأطباق المحلية والعالمية، يعني هتجرب يوم تاكل أكل سيناوي لذيذ وسط الجبل، ويوم تاني هتاكل أطباق عالمية وسط طابع أوروبي، ويوم أكلة سمك جنب البحر، يعني هتعيش كل يوم في بلد شكل!

أفضل المطاعم في شرم الشيخ

الأكل في شرم الشيخ

أشهر المطاعم في شرم الشيخ

مطاعم الأكلات البسيطة

أفضل المطاعم في شرم الشيخ

مطعم جولي فيلي: المطعم مناسب انك تفطر فيه لأنه متخصص بتقديم المعجنات والمخبوزات والمشروبات المتنوعة، يعني تقدر وانت بتزور منطقة خليج نعمة تعدي عليه تاخد فطارك المُكون من الكيك وكوباية الشاي وتستمتع بأجمل وقت وسط الهدوء والمعالم الراقية، ده غير انه مشهور بتقديم الآيس كريم والقهوة العربية.

مطعم دنانير: وفيه هتقدر تفطر وتتغدى وتتعشى لأنه الصبح بيقدم لك الأطباق المصرية الشعبية زي الفول والطعمية، وعلى الغدا هتلاقيه مجهزلك ألذ المأكولات البحرية وكمان بيوفرلك المخبوزات والمعجنات اللذيذة اللي بيقبل عليها الزوار لمذاقها اللذيذ، والمطعم موجود قريب من فندق “موفنبيك”.

مطعم ماشي: بيقدم الأكلات الخفيفة، وموجود في منطقة خليج نعمة.

الدليل السياحي إلى شرم الشيخ

مطاعم الأسماك

أفضل المطاعم في شرم الشيخ

مطعم أسماك فارس: يختص المطعم بتقديم المأكولات البحرية، وأشهر الأطباق المشهور بتقديمها هو طبق الملوخية بالجمبري، ويُعتبر من المطاعم المميزة لحسن خدمته لزواره.

مطعم أوليفو: بيقدم ألذ مأكولات بحرية تقدر تاكلها في حياتك، وأكتر ما بيميزه هو انك تقدر تشوف الأكل وهو بيتطبخ على إيد أمهر الطهاة، والمطعم متاح على مدار اليوم، يعني تقدر الصبح تفطر فيه وبليل تاكل ألذ عشاء.

مطعم أوكتوبوس: بيقدم المأكولات البحرية مع مجموعة من السلطات والأجبان المتنوعة، وبيعتبر من أفضل مطاعم السمك في شرم الشيخ لدرجة أن السياح يقارنوا جودته بالمطاعم الأوروبية.

احجز أرخص فنادق في شرم الشيخ

مطاعم المأكولات المحلية والعالمية

أفضل المطاعم في شرم الشيخ

مطعم كان زمان: يُعتبر من المطاعم الغربية، وبيقدم الأطباق العالمية والمأكولات البحرية، وموجود في منطقة خليج نعمة، ويوفر أماكن للجلوس في داخل المطعم وخارجه، وبيتميز بديكوراته العربية التراثية بالإضافة انك هتقدر تتعرف على عادات وتقاليد أهل المدينة من خلال معالمه اللي هتلاقيها محيطه بيك.

مطعم أكونا مطاطا: يُعتبر المطعم مناسب للعائلات وده لأنه بيوفر أماكن مُخصصة للأطفال، وبيوفر المطعم الأطباق المحلية والعالمية من الدول العربية والغربية، وبيتميز بمناخه الهادئ.

مطعم ذا بلو فونتين: يُعتبر من المطاعم المميزة في مدينة شرم الشيخ لأنه بيلبي رغبات ضيوفه، سواء كانوا من محبين المأكولات البحرية أو الفرنسية أو البريطانية، ده بالإضافة لخدمته الراقية والعروض الممتعة اللي بيقدمها في الفترات المسائية.

مطعم كاسا ميا: وبيختص في المأكولات الإيطالية سواء اللحوم المشوية مع الخضراوات أو المعجنات زي البيتزا والمكرونة الإيطالية اللذيذة، والمطعم مش بس بيركز على مذاق أطباقه اللذيذة، ده كمان مهتم بديكور المطعم الإيطالي اللي هيخليك تحس كأنك سافرت في غمضة عين من شرم الشيخ لإيطاليا! والمطعم بيتميز بموقعه المتميز وإطلالته على الشلال والمناظر الطبيعية الموجودة في المنطقة المحيطة.

مطعم أرابيسك: بيقدم لك المطعم مجموعة متنوعة من الأطباق المصرية واللبنانية والمغربية وسط طراز راقي بالطابع الشرقي، والمطعم موجود بداخل فندق “فور سيزونز”.

مطعم المصريين: وهو من أشهر المطاعم في شرم الشيخ، موجود منه فرعين، واحد في خليج “نبق” والتاني في السوق القديم، وبيقدم المشويات المتنوعة وسط طراز عربي وديكورات مميزة.

مطعم بيكنج: بيقدم الأطباق الصينية اللى بقت من المأكولات اللي بيقبل عليها كتير من الناس مؤخرًا، والمطعم موجود في خليج نعمة وبيتميز بإطلالته على شارع “الشانزلزيه”.

مطعم زيجوليني: بيقدم الأطباق الإيطالية اللذيذة، وتقدر تقعد فيه داخل المطعم أو في التراس في الهوا مع إطلالة على حمام السباحة.

مطعم دراجونيرا: بيقدم المطعم المأكولات الصينية الحارة، وبيتميز بخدمته الراقية الي بيقدمها لزواره من حسن استقبالهم وتقديم الأطباق اللذيذة.

رحلات سياحية إلى شرم الشيخ

المطاعم الشاطئية في شرم الشيخ

أفضل المطاعم في شرم الشيخ

مطعم موجو: يُقدم المطعم الأطباق الأوروبية، ويتميز بإطلالته على البحر الأحمر، ويُعتبر من الأماكن المناسبة للأزواج الجُدد واللي بيحبوا الهدوء والمناخ الرومانسي، ده غير انه هينقلك لمدينة “ميامي” في أمريكا بسبب إطلالته ومعالمه المميزة الموجودة في منطقة خليج نعمة.

مطعم وايت إليفانت التايلاندي وسوشي بار: من اسمه فهو متخصص في الأطباق التايلاندي والسوشي، وبيعتبر من المطاعم المميزة واللي بيحب الزوار زيارتها خصوصًا انه بيتميز بديكوراته الجميلة وموقعه في فندق “رويال ألباتروس موديرنا” اللي بيزيد من مكانته وشهرته في مدينة شرم الشيخ.

مطعم لا فلور: وهو مطعم فرنسي بيقدم المأكولات الفرنسية المشهورة بإنها من الأطباق البسيطة اللي عينك تاكلها قبل معدتك، ومن أفضل الأطباق اللي بيعملها السمك السالمون المشوي واللحم المشوي، وهو من الأماكن الرومانسية المناسبة للإحتفالات العائلية زي أعياد الميلاد والمناسبات الخاصة، وهو من المطاعم الراقية اللي هتستمتع بزيارتك ليها، والمطعم موجود في فندق “ماريتين” في خليج نعمة.

مطعم أون ديك: وهو من المطاعم العائمة اللي خلال تواجدك فيه هتستمتع بالأكل اللذيذ سواء كانت مشويات أو مأكولات بحرية مع إطلالة ساحرة على منطقة خليج نعمة ومياه البحر الأحمر، وأفضل الأطباق اللي بيشتهر بتقديمها هي شرائح اللحم والأسماك المشوية، والمطعم كمان بيشتهر بالفعاليات والأنشطة اللي بيعملها في الفترات المسائية لجذب الزوار زي العروض الفنية والترفيهية.

مطعم كًمِل بار: وهو من الأماكن المُفضلة لمُحبي الرياضات وسباقات السيارات، لأنه مُكون من الداخل من مطعم وبار رياضي مُجهز بست شاشات ضخمة لإذاعة المباريات الرياضية وسباقات السيارات، وبليل بيتحول لنادي ترفيهي بيقدم العروض الفنية مع المشروبات المتنوعة والمأكولات البسيطة، وفي كمان جزء تالت على السطح في الهواء الطلق وبيتم فيه تقديم المشروبات والمأكولات وسط مناخ موسيقي رائع مع إطلالة على خليج نعمة.

مطعم فيفا بيتش: وهو مناسب للي بيحبوا الهدوء والرومانسية، لأنه بعيد المدينة وموجود على الشط في منطقة خليج نعمة، وبيقدم أطباق المأكولات البحرية والمشروبات المتنوعة، ده بالإضافة للعروض الفنية اللي بيقدمها بليل وسط أنغام الموسيقى الراقية.

Comments are closed.