مدونه
حديقة فريال بأسوان
ديسمبر 5, 2018
أشهر الفنادق العائمة في الأقصر وأسوان
ديسمبر 9, 2018

سافر على قد ميزانيتك
مقابر النبلاء هي المقابر الخاصة بحكام أسوان والشخصيات الهامة من الكهنة والكتبة والعساكر
وبتتميز المقابر بموقعها نتيجة لتصميمها المنحوت في الصخر على الضفة الغربية لنهر النيل بمدينة أسوان
تاريخ المقابر بيعود للعصور القديمة بداية من الدولة القديمة ولحد العصر الروماني
أهمية المقابر بتتمثل في تصميمها الفريد لوجودها في الصخور الرملية اللي بيعكس الطراز المعماري اللى اشتهرت بيه الدولة في الفترة دي، حيث النقوش الجدارية اللى بتوضح تفاصيل الحياة اليومية من ممارسة الزراعة والصيد والتجارة واللى بتعرف بالحياة الدنيوية، والحياة إلى الدار الآخرة واللى بيحصل فيها بكافة التفاصيل من استقبال الآلهة للمتوفى وتقربه بالدعاء لهم وطلب العون لدخول الجنة واللى بتعرف بالتفاصيل الجنائزية
 
نيجي بقى لأهم المقابر الموجودة فيها، بتتمثل في:
مقابر النبلاءمقبرة رخمي رع: وهو وزير الملك “تحتمس الثالث”، بتتميز مقبرته بالنقوش والألوان اللي بتحكي تاريخ فترة حكم الملك والحضارة اللى شهدتها البلاد في الوقت ده بالإضافة للإنجازات اللى حصلت فيها، وبتتكون المقبرة من الداخل من الفناء اللي بيحتوي على الصالة الطويلة المنحوتة في الصخر.
مقبرة رع موزا: وهو حاكم طيبة والوزير خلال فترة حكم الملك (أمنحوتب الثالث وأمنحوتب الرابع وأخناتون)، وبتتصف مقبرته بإتساعها لكونها أكبر المقابر اللي تم نحتها في الصخر، وخلال جولتك فيها هتشوف جدرانها المنقوش بها التفاصيل الفنية اللى شهدتها البلاد في الوقت ده، بالإضافة إلى التفاصيل الدينية اللى بتوضح علاقة الإنسان المصري القديم بالآلهة.
مقبرة نخت: وهو كاتب المخازن في عهد الملك “تحتمس الرابع”، وصانع النبيذ خلال عهد الملك (تحتمس الثالث، وتحتمس الرابع)، وعلى الرغم من مساحة المقبرة الصغيرة إلا انها بتضم الجدران المنقوش بها تفاصيل الحياة من الزراعة اللى بتتمثل في حرث الأرض وبذر البذور والحصاد، بالإضافة لكيفية صناعة النبيذ.
مقابر النبلاءمقبرة مننا: وهو كاتب الحقول الملكية في عهد الملك “تحتمس الرابع”، وبتتمثل النقوشات الموجودة فيها تفاصيل المجال الزراعي من حرث الأرض وبذر البذور والزراعة والحصاد لدرجة خلت الناس يفتكروا انها المقبرة الخاصة بوزير الزراعة، ده بالإضافة للتفاصيل الجنائزية وعلاقته بالآلهة بعد الموت.
مقبرة رح مي رع: وهو الوزير في عهد الملك (تحتمس الثالث وأمنحوتب الثاني)، وخلال زيارتك للمقبرة هتشوف النقوشات اللى بتوضح تفاصيل وظيفته وتعامله مع الأشخاص واشرافه على الصناعات زي النجارة ودباغة الجلود والحدادة وبناء المعابد.
مقبرة سنفر: وهو أحد العمال في عهد الملك “تحتمس الثالث”، كان بيشتغل كحامل لأختام الملك، ومقبرته بتضم الجدران اللى بتوضح تقاليد العبادات والحياة بعد الموت.
مقابر النبلاءمقبرة سن نيجم: وهو رئيس العمال خلال عهد (سيتي الأول، ورمسيس الثاني)، والنقوش الجدارية الموجودة فيه من أجمل النقوشات اللى لا زالت محتفظة بألوانها، واللى بتتمثل في التقاليد الجنائزية والعبادات والعلاقة مع الآلهة.
مقبرة أمنمحات: وهو رئيس الضيافة في عهد الملك “أمنحتب الثالث”.
مقبرة بتاح حتب: وهي خاصة بـ “بتاح حتب” القاضي والوزير، ووالده “آخت حوتب”، وبداخل المقبرة هتشوف النقوش اللى بتوضح الحياة اليومية والجنائزية من التقاليد الفنية زي العزف، بالإضافة للرياضات الشهيرة زي المصارعة.
مقبرة كا جمني: تتزين المقبرة بالمناظر والنقوشات البارزة واللي من أشهرها طقوس صيد الطيور.
مقابر النبلاءمقبرة ميهو: وهو الوزير اللي شهد الأسرة السادسة، ويُلقب بـ “المشرف على هرم الملك بيبي الأول”، وتنقسم مقبرته بالداخل إلى المدخل والممر المؤدي إلى الغرفة المُزينة بالمناظر الخاصة بصيد الأسماك، وفي كمان غرفة أخرى مخصصة لتقديم القرابين والدعاء.
مقبرة إيروكيه بتاح: وتشتهر مقبرته بمقبرة الجزار وده لمكانته السابقة كـ “رئيس السلخانات الملكية” في عهد الأسرة الخامسة وكمان لمناظر الذبح، وخلال زيارتك ليها هتشوف مجموعة كبيرة من التماثيل المنحوتة في الصخر، بالإضافة إلى النقوشات الموجودة على جدرانها.
مقبرة مري: تضم المقبرة 33 غرفة مزينة بالنقوش الجدارية الموضح بها مناظر الزراعة والصيد والصناعات والروتين اليومي.
مقبرة سارنبوت الثاني: وكان حاكم إقليم إلفنتين خلال عهد الملك “أمنمحات الثاني”، وهي من المقابر الفريدة اللي بتتمير بمعالمها المتمثلة في الأعمدة والنقوشات ذات الألوان الجذابة، ده بالإضافة إلى المقتنيات التي تم استعمالها في الوقت ده زي الأدوات الفخارية.

سافر الأقصر وأسوان على أد ميزانيتك

برنامج الرحلة:
اليوم الأول: الوصول إلى مدينة أسوان، وزيارة السد العالي، ومعبد فيلة، ثم التوجه إلى النايل كروز للتسكين وتناول العشاء، والذهاب إلى جولة حرة بالمدينة.
جروب رحلة الأقصر وأسوان مع أجازة كليك
اليوم الثاني: تناول الإفطار وزيارة القرية النوبية (إختياري)، والإبحار إلى مدينة كوم امبو خلال تناول الغداء، والتوجه إلى زيارة معبد كوم امبو، ثم الإبحار مرة أخرى لمدينة إدفو، ثم تناول العشاء والإستعداد لحفل المساء.
اليوم الثالث: تناول الإفطار وزيارة معبد إدفو، ثم العودة مرة أخرى للباخرة لتناول الغداء، والصعود لسطح المركب لمشاهدة هاويس إسنا خلال الإبحار إلى مدينة الأقصر، والتجمع مساءًا لحضور عرض الصوت والضوء بمعبد الكرنك (إختياري)، ثم العودة إلى الباخرة لتناول العشاء والإستعداد لحفلة المساء.
اليوم الرابع: تناول الإفطار والإستعداد للمغادرة، ثم زيارة وادي الملوك ومعبد حتشبسوت، والعودة مرة أخرى للباخرة لتناول الغداء والتوجه لزيارة معبد الأقصر ومعبد الكرنك، ثم العودة إلى القاهرة مرة أخرى.
أجازة كليك

Comments are closed.