مدونه
رحلات ما وراء السد في أسوان
ديسمبر 3, 2018
متحف النوبة بأسوان
ديسمبر 4, 2018

أقوي الرحلات النيلية بالطيران الأقصر وأسوان

المسلة الناقصة
المسلة الناقصة . . ومن اسمها فهي واحدة من المسلات الفرعونية اللى لم يكتمل تشييدها
وده لأنها من أندر المسلات اللى تم تأسيسها على يد المصريين القدماء واللي قاموا بنحتها في جبل الجرانيت
والسبب في عدم اكتمالها هو يا بسبب الشرخ الموجود فيها واللى سبب عدم إكتمالها، يا بسبب المرض اللى انتشر في المدينة قديمًا واتصاب بيه كتير من العمال
والمسلة الناقصة ابتدوا في تشييدها في عصر الملكة “حتشبسوت” لأن الوقت ده هو الوقت اللى انتشر فيه تأسيس المسلات، وعلى الرغم من المسلات اللى تم تأسيسها إلا انها ليها مكانة خاصة وده لأنها لو كان تم اكتمالها كانت هتبقى المسلة الأكبر والأتقل على مستوى العالم وده لأن وزنها حوالي 1168 طن، وطولها أكتر من 41 متر
المسلة الناقصة
وبالقرب من المسلة هتشوف النقوشات اللى بترجع لعصر الملك تحتمس يعني الفترة خلال عام 25 ق.م، واللى فيها بيأمر بكسر مسلتين إهدائًا لمعبد الكرنك
وفي كمان نقوشات تانية بترمز إلى بعض الأشخاص في الحقبة دي
ده غير التمثال الناقص اللى بياخد شكل الإنسان الراقد، بالإضافة لمجموعة من الرسومات اللى بترمز للأسماك والنعام وبعض النصوص اليونانية اللى بترمز لأشخاص زاروا المنطقة قديمًا.
ولأن زيارتك في مدينة أسوان مش هتقف عند زيارة المسلة الناقصة بس، فإحنا وفرنالك أرخص رحلة نيلية بالطيران للأقصر وأسوان مع أفضل إقامة بالفنادق العائمة.

سافر الأقصر وأسوان على أد ميزانيتك

برنامج الرحلة :
اليوم الأول: الوصول إلى مدينة أسوان، وزيارة السد العالي، ومعبد فيلة، ثم التوجه إلى النايل كروز للتسكين وتناول العشاء، والذهاب إلى جولة حرة بالمدينة.
جروب رحلة الأقصر وأسوان مع أجازة كليك
اليوم الثاني: تناول الإفطار وزيارة القرية النوبية (إختياري)، والإبحار إلى مدينة كوم امبو خلال تناول الغداء، والتوجه إلى زيارة معبد كوم امبو، ثم الإبحار مرة أخرى لمدينة إدفو، ثم تناول العشاء والإستعداد لحفل المساء.
اليوم الثالث: تناول الإفطار وزيارة معبد إدفو، ثم العودة مرة أخرى للباخرة لتناول الغداء، والصعود لسطح المركب لمشاهدة هاويس إسنا خلال الإبحار إلى مدينة الأقصر، والتجمع مساءًا لحضور عرض الصوت والضوء بمعبد الكرنك (إختياري)، ثم العودة إلى الباخرة لتناول العشاء والإستعداد لحفلة المساء.
اليوم الرابع: تناول الإفطار والإستعداد للمغادرة، ثم زيارة وادي الملوك ومعبد حتشبسوت، والعودة مرة أخرى للباخرة لتناول الغداء والتوجه لزيارة معبد الأقصر ومعبد الكرنك، ثم العودة إلى القاهرة مرة أخرى.
أجازة كليك

Comments are closed.