مدونه
دير الأنبا سمعان بأسوان
ديسمبر 10, 2018
وادي الملوك بالأقصر
ديسمبر 10, 2018

سافر على قد ميزانيتك
جبال السلسة هي من المعالم السياحية الموجودة شمال مدينة كوم امبو بمحافظة أسوان، وبتمتد على مساحة 100 كيلومتر وبعرض متر تقريبًا، منها القسم الغربي والقسم الشرقي واللي بيفصل بينهم نهر النيل
جبل السلسلة بأسواناتعرفت الجبال زمان أيام الفراعنة باسم “خنو” وده اللى استدل عليه من خلال الكتابات الموجودة على المدخل الرئيسي لمقصورة “حور محب”، ومنطقة الجبل بتضم الأحجار الرملية اللى تم استخدامها لبناء خزان إسنا سنة 1906م، ده بالإضافة للمحاجر الموجودة فيها واللى بتنقسم إلى الـ 52 محجر الموجودين في البر الشرقي، والـ 52 محجر الموجودين في البر الغربي.
ونتيجة لاحتوائها على كل تلك المحاجر فأهميتها بتعود لكونها منطقة مخصصة لإستخراج الأحجار اللى كان بيستخدمها الفراعنة في تشييد المباني والمعابد والمعالم الفرعونية اللى لا زالت محافظة على وجودها لحد دلوقتي، ده بالإضافة لكونها مصنع لتلك المعالم واللى كانت بيتم صناعتها فيها، بعد كده بتتنقل إلى مكانها الأساسي المُحدد ليها، ومع مرور الوقت اتضح كمان انها من الأماكن المقدسة منذ العصر الحجري
ولا زالت منطقة جبل السلسة محافظة على بعض المعالم اللي تم تصنيعها فيها زي المقصورات الفرعونية بالجزء الغربي والبالغ عددها 32 مقصورة أشهرهم مقصورة الملك “حور محب” اللى اتكلمنا عنها وبتحمل اسم “خنو” أو “خني”.
ولأن منطقة جبل السلسة من المناطق السياحية المهمة فهي بيتوجه لها البعثات العلمية ومن أشهرهم البعثة السويدية اللي قامت بإكتشاف العديد من المعالم زي المقابر الخاصة بعمال المحاجر والمواقع الفنية.
مواعيد الزيارة بمنطقة جبل السلسلة متاحة من الساعة 7 صباحًا ولحد 5 مساءًا، ولأنها من أهم المعالم السياحية الموجودة في أسوان فإحنا وفرنالك أرخص الرحلات النيلية للأقصر وأسوان بأقوى البرامج السياحية.

سافر الأقصر وأسوان على أد ميزانيتك

برنامج الرحلة :
جروب رحلة الأقصر وأسوان مع أجازة كليكاليوم الأول: الوصول إلى مدينة أسوان، وزيارة السد العالي، ومعبد فيلة، ثم التوجه إلى النايل كروز للتسكين وتناول العشاء، والذهاب إلى جولة حرة بالمدينة.
اليوم الثاني: تناول الإفطار وزيارة القرية النوبية (إختياري)، والإبحار إلى مدينة كوم امبو خلال تناول الغداء، والتوجه إلى زيارة معبد كوم امبو، ثم الإبحار مرة أخرى لمدينة إدفو، ثم تناول العشاء والإستعداد لحفل المساء.
اليوم الثالث: تناول الإفطار وزيارة معبد إدفو، ثم العودة مرة أخرى للباخرة لتناول الغداء، والصعود لسطح المركب لمشاهدة هاويس إسنا خلال الإبحار إلى مدينة الأقصر، والتجمع مساءًا لحضور عرض الصوت والضوء بمعبد الكرنك (إختياري)، ثم العودة إلى الباخرة لتناول العشاء والإستعداد لحفلة المساء.
اليوم الرابع: تناول الإفطار والإستعداد للمغادرة، ثم زيارة وادي الملوك ومعبد حتشبسوت، والعودة مرة أخرى للباخرة لتناول الغداء والتوجه لزيارة معبد الأقصر ومعبد الكرنك، ثم العودة إلى القاهرة مرة أخرى.
أجازة كليك

Comments are closed.